Overskrifter; en kunst (linksamling)

Jeg elsker overskrifter. Selv er jeg ikke særligt dygtig til at skrive dem, men jeg har arbejdet sammen med nogle mennesker som virkelig kunne det håndværk. Det er simpelt hen fantastisk, når man med ganske få ord på en gang kan fange artiklen og pirre til videre læsning. Når det lykkes, er det virkelig kunst.

Og så kan det være helt ustyrligt morsomt, når det af en eller anden grund går galt. I går fandt jeg de 20 sjoveste avis-overskrifter nogensinde. Især artiklen om advokaten, der ved en fejl har sagsøgt sig selv, ville jeg helt sikkert læse. I øvrigt er videnskab.dk en sand guldgrubbe af fantastiske overskrifter.

Når man skriver til sine egne medier eller sender en pressemeddelelse er overskriften vigtig. Det er ofte den, der afgør, om den potentielle læser rent faktisk læser artiklen. Jeg har set nogle analyser, som viser, at 8 ud af 10 læsere sorterer artiklen fra, allerede når de har læst overskriften. Om det lige er tallet, ved jeg ikke; men jeg sorterer selv virkelig hårdt i artikler og indlæg ud fra overskriften.

Så ingen tvivl: Det er uhyggeligt vigtigt at kunne skrive en god overskrift.

Som sagt er jeg ikke særligt dygtig til at skrive overskrifter, så jeg har fundet nogle links med gode råd

På print:
Guide to Writing Headlines (Poynter)
Writing effective headlines (Kansas University)
Hvorfor må overskrifter ikke indeholde spørgsmål? (Journalisten)

På web:
How to Write Headlines That Work (Copyblogger)
The Art of Writing Great Twitter Headlines

3 Kommentarer til Overskrifter; en kunst (linksamling)

  1. Også rigtig god info. Tak

  2. [...] sælger .. 4 gange mere end ingen sex Vi har tidligere talt om overskrifter her på bloggen. En god overskrift er sådan én, der trækker folk ind i teksten og sikrer, at ens [...]

Skriv et svar

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

